Partea plină a pandemiei sau Lecții valoroase de păstrat după!

Georgiana Cristea
Spread the love
  •  
  •  
  •  

Sunt de felul meu o fire optimistă și încerc să vad partea plină a paharului și aspectele pozitive în tot ceea ce se întâmplă. Asta m-am gândit să fac și pentru articolul acesta și am strâns câteva lucruri bune pe care le-a adus cu sine aceasta perioada prin care am trecut/trecem.

Georgiana CristeaPână la criza aceasta numărul persoanelor care lucrau de acasă era unul redus, iar motivele pentru care companiile sau managerii nu erau de acord cu acest tip de muncă erau diferite: de la imposibilitatea de a controla felul în care angajații își realizează sarcinile, până la temerea că lucrând de acasă, productivitatea va avea de suferit. Știți ghidurile acelea rapide care îți spun în câțiva pași cum să faci anumite lucruri? Cred că niciunul nu putea înainte de martie 2020 să ofere soluția de a trece într-una sau două săptămâni de la o echipă care lucra exclusiv de la birou la o echipă care lucrează exclusiv de acasă (remote). Și iată că s-a întâmplat, iată că principalul driver al digitalizării multor companii a fost aceasta pandemie, care a făcut ca în câteva zile să fie aprobate proiecte ale căror propuneri zăceau pe anumite birouri de luni bune sau chiar ani.

Cum va arăta „noua normalitate” după aceasta perioada nu știm, însă în foarte multe companii, munca aceasta de acasă a fost un experiment care și-a dovedit utilitatea, care a venit în multe cazuri cu o productivitate crescută și care se dorește a fi păstrat. În SUA s-au făcut cercetări și o medie de 20-30 % din angajații americani vor continua să lucreze de acasă. Această opțiune poate aduce avantaje atât angajaților care aleg acest tip de muncă, cât și companiilor care pot face în acest fel reduceri de costuri. Sunt de asemenea companii care au creat cadrul pentru a introduce munca de acasă ca alternativă în anumite zile și nu neapărat în mod constant.

Am discutat în ultima perioadă cu mai mulți manageri și îmi spuneau că începutul lucrului de acasă a venit cu o doză mai mare de încredere pe care ei au acordat-o membrilor echipelor, în mod necondiționat. Evenimentele au evoluat atât de rapid încât a fost nevoie de o deschidere instantă și de o vulnerabilitate mare din partea managerilor. Partea bună a fost că încrederea le-a fost în cele mai multe cazuri confirmată și oamenii au demonstrat că meritau acel capital de încredere din partea liderilor lor. De asemenea managerii mi-au spus că acum știu că pot avea încrederea de a încerca lucruri noi si pe viitor, în condiții de incertitudine sau lipsă de predictibilitate.

Un alt câștig pe care l-a adus această perioadă a fost acela al clarității și structurii în comunicarea organizațională. Au fost multe companii în care numărul de proiecte a crescut mult, în care specificul activității a suferit schimbări (uneori radicale), deci claritatea în aceste condiții era esențială. Dacă în fostele întâlniri față în față exista tendința de a discuta și despre subiecte care nu ar fi făcut obiectul agendei întâlnirii, în meeting-urile online activitățile s-au desfășurat cu mai multă structură, iar informațiile au fost transmise cu mai multă concizie și claritate. De asemenea o altă caracteristică pe care a trebuit să o aibă comunicarea în această perioadă a fost transparența. Într-un context de incertitudine, neclaritate și uneori inconsecvență în decizii și informații, zvonurile și știrile false se propagă cu o viteză uimitoare. Atitudinea proactivă a ajutat în multe cazuri, iar promptitudinea în comunicare a contribuit la creșterea încrederii angajaților în compania pentru care lucrau.

Este o veche zicală românească ce spune că: „Nu te învață voia ce te poate învăța nevoia” și se pare că pandemia ne-a arătat că zicala este 100% actuală. Ca să luăm doar un exemplu, cred că mulți din noi au dobândit în această perioadă abilități de a lucra pe anumite platforme online, pe care altfel le-am fi învățat mai târziu sau poate niciodată. Ce ne-a mai demonstrat această perioadă e că nu este niciodată prea târziu să înveți ceva nou, nu le știi niciodată pe toate și adaptarea ne solicită abilitatea de a învăța și de a re-învăța pe tot parcursul vieții.

Trecând la latura personală, cred că această pandemie va veni și cu schimbarea comportamentului nostru de consum. Discutam cu mai multe persoane care îmi spuneau că în perioada aceasta au re-conștientizat că lucrurile cu adevărat importante și necesare sunt mult mai puține decât cele pe care le achiziționau înainte de pandemie. În optimismul meu, îmi place să cred că vom face achiziții mai asumate, mai calculate și de ce nu, mai axate pe a-i ajuta pe antreprenorii locali, pe care îi înțelegem mai bine.

Ce se va întâmpla când ne vom reîntoarce la muncă? Suntem ființe sociale și care preferă interacțiunea cu oamenii, deci consider că mulți așteaptă cu interes revenirea în echipe. Și această revenire va fi tot un proces de experimentare și de învățare pe parcurs. Nu am mai trecut prin așa ceva și deci nu avem niște „rețete” miraculoase care să funcționeze cu siguranță. Ar fi bine însă să fim răbdători cu noi, să fim mai înțelegători și să ne acordăm timp pentru a ne adapta. Este posibil ca unele lucruri să nu ne iasă din prima, este posibil ca unele lucruri din ianuarie 2020 să nu mai existe niciodată și atunci ne-ar prinde bine un mindset asemănător cu al unui copil (că tot suntem în luna iunie). Un mod de a gândi în care fiecare obstacol este un mod de a experimenta ceva nou, de a învăța lecția de acolo și de a merge mai departe mai buni și mai puternici.

__________

Georgiana CristeaGeorgiana este o persoană dornică de a afla lucruri noi și interesante, pasionată de studiul comunicării și de lucrul cu oamenii! Îi place mult să fie în mijlocul lor, să le asculte poveștile și să îi acompanieze în călătoria spre cunoaștere, care devine și o călătorie spre auto-cunoaștere.
Cu o experiență în business de 14 ani în domeniul resurselor umane, consultantei, training-ului și managementului talentelor, a început să susțină cursuri de formare profesională a adulților  din anul 2008 și se simte norocoasă că face ceea ce o împlinește.
Crezul Georgianei este că în fiecare zi putem pune câte o cărămidă pentru a deveni cea mai bună versiune a noastră! 

Alte articole

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *