5 lucruri din vorbitul în public pe care le poți folosi în leadership și coaching

Spread the love
  •  
  •  
  •  

Senzația mea a fost mereu că un lider este cineva care o personalitate și o voce puternică pe scenă. Cumva în mintea mea de copil, liderul căpăta atributele unui preot evanghelist văzut în filmele americane.
Apoi în viața profesională am întâlnit oameni departe de tiparul acesta pe care însă foarte ușor i-am identificat ca lideri. Aceștia erau preocupați de creșterea celor care făceau parte din echipa lor și aveau mereu ușa deschisă și timp să te asculte.
Când am întâlnit citatul lui Tom Peters – un afacerist american: Leaders don’t create followers, they create more leaders. (Liderii nu crează adepți, crează alți lideri) mi-am dat seama de diferență.
Copilul Ana vedea adorația dusă la extrem ca pe o unealtă de leadership. Adultul Ana vede leadershipul ca pe o metodă de a crește oameni, ce la rândul lor vor crește colegii din echipele lor.
Deși nu par, sufletul și mintea mea vor fi mereu cele ale unui introvert, așa că atunci când pașii carierei m-au purtat către vorbitul în public tranziția a fost și este dificilă. E un proces care continuă și astăzi. Expunerea pe care susținerea unui discurs ți-o oferă, poate crește sau distruge un om care preferă să nu pășească în față. Eu am fost cazul fericit și pasul în față a însemnat dezvoltare, schimbare de viziune și de carieră.
Au trecut mai bine de 9 ani de când m-am apucat să vorbesc în public profesionist. Cursurile de dicție, de voice-over, de televiziune au fost doar începutul. Am învățat cum să vorbesc cu microfon și fără, să ridic volumul fără a țipa, să pronunț clar și rar, să respir corect, să scriu discursuri atât pentru mine, cât și pentru alții. Am învățat să îmi placă vorbitul în public.
5 lucruri din vorbitul în public pe care le aduc în coaching.
1. Ascultă fără să judeci
Când pășești în fața audienței, te expui. Așa că parte de întrebări și răspunsuri ar trebui să fie parte din procesul natural al discursului. Întrebările vor fi, felul însă în care tu le percepi pot schimba tonul pe care răspunzi. Dacă reușești să fii deschis și să asculți întrebările fără a le agăța o etichetă de tipul „e negativă”, „e răutăcioasă”, „vrea să mă încuie” – tonul tău și limbajul non-verbal se vor păstra în același ritm cu discursul.
În coaching ești acolo pentru client, ești ca o oglindă. Asta înseamnă că rolul tău nu este de a judeca ce spune sau face clientul, rolul tău este să reflectezi – clientul alege ce vrea să vadă sau să eticheteze din ce a zis.
2. Vorbește clar și la obiect
Am asistat la multe discursuri bune. Au fost și multe lungi și slabe – pentru că deveneau plictisitoare. W. Churchill spunea că un discurs bun trebuie să fie

Ana M. Marin
Ana M. Marin

precum fusta unei femei, suficient de lung încât să acopere subiectul, și suficient de scurt încât să creeze interes. Timpul este cel mai mare cadou pe care ți-l poate oferi cineva, așa că atunci când ești pe scenă folosește-l pentru a îi oferi informații utile, fără însă a te lungi în descrieri care îl plimbă pe lângă subiect. Nu mai menționez de pregătirea discursului înainte de eveniment.
În coaching, întrebările de impact sunt cele scurte și care oglindesc ce a spus clientul. Cu cât o întrebare este mai lungă și mai elaborată, cu atât mai mari sunt șansele să pierzi clientul și să se strecoare agenda ta peste agenda lui.
3. Fii prezent
Dacă dai voie gândurilor să-ți zboare cât ești pe scenă, publicul va observa că nu mai ești acolo și îl vei pierde. Va suferi atât firul roșu al discursului, cât și cursivitatea.
În coaching, dacă îți zboară gândurile sau îți asculți vocea interioară – nu mai servești clientul. Pentru că scopul tău este să fii acolo, ascultând clientul pe trei niveluri: mental, sufletește și intuitiv.
4. Este despre client (audiență), nu despre tine
Am zis mai sus, am repetat și acum sedimentez – și în vorbitul în public, dar mai ales în coaching este despre client, nu despre tine.
Dacă în vorbitul în public, discursul tău trebuie să fie adaptat audienței, să folosești termeni pe care cei din sală îi vor înțelege, să ai compoziții clare și ușor de urmărit, în coaching oferi un spațiu de siguranță în care clientul se poate desfășura și căuta răspunsurile.
5. Ego-ul distruge relația
Fie că vorbim de oratorie, fie că vorbim de coaching ego-ul va distruge orice vei încerca să construiești. În momentul în care acesta intră în ecuație, va fi despre tine și nevoile tale, iar în vorbitul în public, în leadership și în coaching această cale nu este una pe care să vrei să o iei.
Indiferent că te afli într-o conversație de coaching, te pregătești să urci pe o scenă sau pur si simplu vorbești cu cineva apropiat: dă-i atenția ta! Trăim într-o lume în care facem totul pe repede înainte, gândindu-ne deja la ce avem de făcut la următorul punct. Așa că, pune pauză și fii pentru cei care îți trec calea „100% prezență”. E un cadou imens pe care îl poți face!

__________

Despre Ana M. Marin 

Ana M. Marin este trainer de vise împlinite 🙂 aceasta fiind semnătura ei, care produce de multe ori zâmbete și reacții. Om de comunicare, trainer, coach certificat ICF și EMCC, Ana este pasionată de vorbitul în public. Zâmbește larg și încurajator de fiecare dată când o întâlnești.

Ana M. Marin
Ana M. Marin

Consideră că fiecare pas mic în afara zonei de confort duce granițele mai departe, iar asta îți oferă lejeritatea de a te descoperi și de a fi ludic într-un mediu sigur. Are încredere că fiecare om pe care îl întâlnește are potențial și având susținerea și locul, persoana din fața ei poate ajunge acolo unde își dorește.
Este membră activă în mai multe organizații profesionale și voluntariază în proiecte locale și internaționale. Când nu face voluntariat, își găsește liniștea scriind pe blogul personal despre dezvoltare personală, marketing și subiecte diverse care o inspiră. Lucrează într-o multinațională, iar ceea ce scrie nu reprezintă la niciun moment o opinie oficială a companiei, sunt opiniile ei proprii și personale 🙂

Alte articole

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *